DSpace at FH Burgenland logo
Log In
New user? Click here to register.Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Department

Browsing by Department "Center für innovative Lehre"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 16 of 16
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Anforderungen von Lehrpersonen an Internetplattformen – Erhebung als Grundlage zum Aufbau von „Wald trifft Schule“
    (StudienVerlag, 2021)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Wagner, Stefanie
      50  96
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Bildungsmarketing als Motor für die Motivation in der Erwachsenenbildung
    (StudienVerlag, 2022)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Payrhuber, Andrea
      111  128
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    CASAI-Modell: Constructive Alignment & SAMR für KI in der Hochschullehre
    (University College for Teacher Education Lower Austria, 2025-07-15)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Stampfl, Rita  orcid-logo
    ;
    Geyer, Barbara  
    Dieser Artikel stellt das CASAI-Modell vor, das Constructive Alignment und das SAMR-Modell zur Integration von KI in Bildungskontexte kombiniert. Basierend auf einer integrativen Literaturanalyse und aktuellen Forschungserkenntnissen zielt das Modell darauf ab, Lernziele, Lernaktivitäten und Bewertungsmethoden kohärent aufeinander abzustimmen und KI-Werkzeuge systematisch zu integrieren. Die Entwicklung und Evaluation des Modells erfolgte mittels Design Science Research, wobei Expertenfeedback zu iterativen Verbesserungen führte. Das CASAI-Modell bietet einen strukturierten Ansatz zur Optimierung von Lehr-Lernprozessen durch KI unter Berücksichtigung pädagogischer und technologischer Aspekte.
      13  9
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    ChatGPT as a Learning Assistant in Distance Learning
    (2024-01-05)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Stampfl, Rita  orcid-logo
    ;
    Deissl-O'Meara, Marie  
      51  108
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Direktvermarktung – Einschätzungen und Erwartungen zukünftiger landwirtschaftlicher Lehrer*innen und Berater*innen
    (StudienVerlag, 2022)
    Payrhuber, Andrea
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
      40  95
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Erwachsenenbildung als ein Schlüssel für zukunftsweisende Landwirtschaft
    (StudienVerlag, 2021)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Prodinger, Johanna
    ;
    Payrhuber, Andrea
      17  144
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Innovative paths to education: the effect of digital media on agricultural training in Austria
    (Elsevier BV, 2025-06-20)
    Stampfl, Rita  orcid-logo
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Prodinger, Johanna
      13  11
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Interactive XR for Collaborative Distance Education
    (ERCIM EEIG, 2024)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Stampfl, Rita  orcid-logo
    ;
    Deissl-O'Meara, Marie  
      38  105
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    KI-Planspiel zur Themendisposition: ChatGPT als Assistent zur Themenfindung für wissenschaftliche Arbeiten
    (2024-10-15)
    Stampfl, Rita  orcid-logo
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    Der Artikel untersucht den Einsatz von ChatGPT in der akademischen Lehre zur Unterstützung der Themenfindung für wissenschaftliche Arbeiten. Angesichts des Digitalen Wandels in der Bildung wird aufgezeigt, wie die Integration von KI die Motivation und das Engagement der Studierenden steigern kann. Durch den Einsatz von ChatGPT in einem strukturierten, iterativen Frage-Antwort-Prozess werden die Studierenden dazu angeleitet, kritisch über ihre vorgeschlagenen Themen nachzudenken und diese gründlich zu prüfen. Der Artikel betont die Wichtigkeit von kritischem Denken sowie Problemlösungsfähigkeiten und zeigt, dass diese Methode nicht nur die Relevanz und Konsistenz der wissenschaftlichen Themen sicherstellt, sondern auch die Entwicklung von Schlüsselkompetenzen fördert. Der Einsatz von künstlicher Intelligenz (KI) wird als effektives Mittel dargestellt, um eine qualitativ hochwertige und nachhaltige Hochschulbildung zu gewährleisten, die die Studierenden auf die Anforderungen des zukünftigen Arbeitsmarktes vorbereitet. Gleichzeitig wird auf die Notwendigkeit hingewiesen, die mit dem Einsatz von KI verbundenen Risiken zu managen.
      52  67
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Land- und forstwirtschaftliche Diversifizierung in Österreich - Begriff, wirtschaftliche Relevanz, Erfolgsfaktoren und Ansätze für die Weiterbildung und Beratung
    (2018)
    Kirner, Leopold
    ;
    Payrhuber, Andreas
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
      20  87
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Onboarding und E-Learning in der Nachhaltigen Tierhaltung Österreich
    (2024)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Klausner, Daniela
    ;
    Prodinger, Johanna
      53  98
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Professionalisierung der Weiterbildung und Beratung in der österreichischen Pferdewirtschaft
    (2022)
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Kirner, Leopold
    ;
    Hager, Veronika
      20  104
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Professionalisierung der Weiterbildung und Beratung in der österreichischen Rinder- und Schweinehaltung
    (2019)
    Kirner, Leopold
    ;
    Payrhuber, Andrea
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
      28  71
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Professionalisierung der Weiterbildung und Beratung in der österreichischen Schaf- und Ziegenhaltung
    (2020)
    Kirner, Leopold
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Hager, Veronika
      19  66
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Reshaping Knowledge Flow: The Impact of Ecollaboration Platforms in It-Project Knowledge Transfer
    (2024-10-09)
    Stampfl, Rita  orcid-logo
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Palkovits-Rauter, Silke  
    This research embarks on an in-depth exploration of the transformative dynamics initiated by eCollaboration platforms in the field of IT project management, with a particular focus on knowledge transfer processes. The study delves into the intricacies of knowledge transfer, encompassing both its intra-project dynamics and its transfer from projects to project-based organisations (PBOs). The overall aim is to unravel the impact of eCollaboration platforms on this complex process and to provide insights into the evolving landscape of knowledge management in the context of IT projects. Methodologically, the study adopts a qualitative content analysis approach. Recognising the paradigmatic aspects that might limit insights for proponents of the quantitative paradigm, the chosen approach facilitates an in-depth exploration of the multifaceted nature of knowledge transfer within IT project management. The study involves a cohort of eleven project managers in Austria, with meticulous interviews conducted and recorded to ensure a comprehensive data collection process. The subsequent data analysis involves a systematic evaluation of the accumulated information derived from these expert interviews. This comprehensive analysis integrates both quantitative and qualitative components, providing a nuanced understanding of how eCollaboration platforms influence knowledge transfer within the complex landscape of IT projects. The research findings provide valuable insights into the evolving dynamics of knowledge transfer in the context of IT project management. By examining the impact of eCollaboration platforms on this process, the study contributes to a deeper understanding of the challenges and opportunities that arise in the area of knowledge management in IT projects. These findings have practical implications for project managers and organisations seeking to optimise knowledge transfer processes within their projects and project-based organisations. Ultimately, this research serves as a timely exploration of the transformative potential of eCollaboration platforms to reshape the flow of knowledge within IT project management. It paves the way for improved collaboration and knowledge sharing in the digital age and offers a critical perspective on the evolving landscape of IT project management practices.
      36  32Scopus© Citations 2
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Some of the metrics are blocked by your 
    consent settings
    Publication
    Zielgruppenorientierte Weiterbildung und Beratung in der österreichischen Schaf- und Ziegenhaltung
    (2021)
    Kirner, Leopold
    ;
    Prodinger, Michael  orcid-logo
    ;
    Hager, Veronika
      27  94

 

FHB is participating in:

Built with DSpace-CRIS software - Extension maintained and optimized by 4Science

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback