Informationstechnologie
Permanent URI for this collectionhttps://people.hochschule-burgenland.at/handle/20.500.11790/4
Browse
Browsing Informationstechnologie by Department "Center für innovative Lehre"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication CASAI-Modell: Constructive Alignment & SAMR für KI in der Hochschullehre(University College for Teacher Education Lower Austria, 2025-07-15); ; Dieser Artikel stellt das CASAI-Modell vor, das Constructive Alignment und das SAMR-Modell zur Integration von KI in Bildungskontexte kombiniert. Basierend auf einer integrativen Literaturanalyse und aktuellen Forschungserkenntnissen zielt das Modell darauf ab, Lernziele, Lernaktivitäten und Bewertungsmethoden kohärent aufeinander abzustimmen und KI-Werkzeuge systematisch zu integrieren. Die Entwicklung und Evaluation des Modells erfolgte mittels Design Science Research, wobei Expertenfeedback zu iterativen Verbesserungen führte. Das CASAI-Modell bietet einen strukturierten Ansatz zur Optimierung von Lehr-Lernprozessen durch KI unter Berücksichtigung pädagogischer und technologischer Aspekte.1 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 48 89 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication 11 5 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication KI-Planspiel zur Themendisposition: ChatGPT als Assistent zur Themenfindung für wissenschaftliche Arbeiten(2024-10-15); Der Artikel untersucht den Einsatz von ChatGPT in der akademischen Lehre zur Unterstützung der Themenfindung für wissenschaftliche Arbeiten. Angesichts des Digitalen Wandels in der Bildung wird aufgezeigt, wie die Integration von KI die Motivation und das Engagement der Studierenden steigern kann. Durch den Einsatz von ChatGPT in einem strukturierten, iterativen Frage-Antwort-Prozess werden die Studierenden dazu angeleitet, kritisch über ihre vorgeschlagenen Themen nachzudenken und diese gründlich zu prüfen. Der Artikel betont die Wichtigkeit von kritischem Denken sowie Problemlösungsfähigkeiten und zeigt, dass diese Methode nicht nur die Relevanz und Konsistenz der wissenschaftlichen Themen sicherstellt, sondern auch die Entwicklung von Schlüsselkompetenzen fördert. Der Einsatz von künstlicher Intelligenz (KI) wird als effektives Mittel dargestellt, um eine qualitativ hochwertige und nachhaltige Hochschulbildung zu gewährleisten, die die Studierenden auf die Anforderungen des zukünftigen Arbeitsmarktes vorbereitet. Gleichzeitig wird auf die Notwendigkeit hingewiesen, die mit dem Einsatz von KI verbundenen Risiken zu managen.41 49 - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Reshaping Knowledge Flow: The Impact of Ecollaboration Platforms in It-Project Knowledge Transfer(2024-10-09); ; This research embarks on an in-depth exploration of the transformative dynamics initiated by eCollaboration platforms in the field of IT project management, with a particular focus on knowledge transfer processes. The study delves into the intricacies of knowledge transfer, encompassing both its intra-project dynamics and its transfer from projects to project-based organisations (PBOs). The overall aim is to unravel the impact of eCollaboration platforms on this complex process and to provide insights into the evolving landscape of knowledge management in the context of IT projects. Methodologically, the study adopts a qualitative content analysis approach. Recognising the paradigmatic aspects that might limit insights for proponents of the quantitative paradigm, the chosen approach facilitates an in-depth exploration of the multifaceted nature of knowledge transfer within IT project management. The study involves a cohort of eleven project managers in Austria, with meticulous interviews conducted and recorded to ensure a comprehensive data collection process. The subsequent data analysis involves a systematic evaluation of the accumulated information derived from these expert interviews. This comprehensive analysis integrates both quantitative and qualitative components, providing a nuanced understanding of how eCollaboration platforms influence knowledge transfer within the complex landscape of IT projects. The research findings provide valuable insights into the evolving dynamics of knowledge transfer in the context of IT project management. By examining the impact of eCollaboration platforms on this process, the study contributes to a deeper understanding of the challenges and opportunities that arise in the area of knowledge management in IT projects. These findings have practical implications for project managers and organisations seeking to optimise knowledge transfer processes within their projects and project-based organisations. Ultimately, this research serves as a timely exploration of the transformative potential of eCollaboration platforms to reshape the flow of knowledge within IT project management. It paves the way for improved collaboration and knowledge sharing in the digital age and offers a critical perspective on the evolving landscape of IT project management practices.34 25Scopus© Citations 1